Teknik bonding anak kecil dengan ayah

Satu masalah saya hadapi dengan anak no 3 adalah kurang rapat. Sebab anak no 3 ni dia rapat dengan mak dia. setelah setahun lebih dia masih rapat dengan maknya. Oleh itu, saya pun mencuba berbagai teknik untuk membentuk hubungan yang rapat dengan dia. Antara teknik yang saya gunakan adalah;

1. mandi bersama - Teknik ini entah satu hari wife balik rumah beritahu kawan dia share dengan dia. Katanya berkesan. Bila mandi tu, biar air mandian mengalir daripada bapa kepada baby. haha, bunyi macam lawak, tapi sebab dah wife dah suruh. ikut sahajalah.
2. makan bersama dengan kita (bapa) yang suap dia.
3. bawa dia jalan-jalan waktu petang di padang dan sebagainya.
4. solat bersama dengan dia. Solat sambil dukunng ke, atau letak dia disisi. Yang ni hanya boleh buat di rumah sahaja.
5. basuhkan berak dan tukar lampin dia.
6. Main bersama dia, bergurau senda dan eye contact mesti ada.


Gambar 1: Anak no 3 saya, Ali Rantisi


kesimpulan saya, banyakkan bapa yang bersama si anak pada waktu siang, dan malam biarkan dia dengan maknya. Tetapi cabaran nya ialah jika kita sebagai bapa sibuk bekerja. Oleh itu, berusahalah menciptakan kesempatan dan kurangkan alasan. 
Kenapa penting bapa kena ada bonding yang kuat dengan anak? Supaya kita dapat rehatkan si Ibu. Anak yang nak menepek dengan mak dia sahaja akan meletihkan si ibu yang kita tahu banyak jugak kerja-kerja di rumah mereka nak buat. Jika si ibu atau wife kita selesa dan rasa cukup rehat di rumah, maka insyaAllah rumah tangga kita akan makin harmoni dan bahagia.




Comments

Popular posts from this blog

Merancang Garis Hidup Anda

situasi terkini sekitar masjid Al-Aqsa

Peta minda : Siapa Saya?